top of page

הכנו במיוחד עבורך מאמרים במגוון רחב של נושאים מעניינים וחשובים מהעולם שלנו.

אם משהו לא מובן או שנשארו לך שאלות- אנחנו במרחק שיחת טלפון אחת.

הבלוג שלנו - תוכן, מידע ומאמרים

סוכרת טיפול ומניעה

עודכן: 23 בדצמ׳ 2020



מבוטחים יקרים, בעוד אנו נמצאים בשלהי מגפת הקורונה ושבועות ספורים לפניי שאנו מקבלים מנות חיסון ראשונות מתחוללת כבר שנים מגפה אחרת ,מפחידה לא פחות שלצערנו אין לה חיסון אין לה גיל והתוצאות שלה הרסניות לא פחות .לרגל יום המודעות הבינלאומי למגפת הסוכרת שצוין (14 בנובמבר) ריכזנו נתונים שמשקפים את מצב הסוכרת בישראל כיום. והכנו עבורכם מדריך מקיף להבנת המחלה, בד בבד אנו מזמינים אתכם להתייעץ תמיד עם צוות המומחים שלנו לגביי כיסויים שייתנו מענה הן בפן הטיפולי והן בפן הרגשי ניתן ליצור עמנו קשר בכתובת האמייל https://www.kedem-ins.co.il/insurance-portfolio ואנו נשמח לשרתכם

מנתוני קופות החולים (התוכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה), עולה כי בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל (מעל גיל 18), קרוב ל-10% חיים עם סוכרת.

על בסיס רשם הסוכרת הלאומי, סך הכל בישראל ישנם כ-550 אלף ישראלים חולי סוכרת, וההערכה היא שמספר דומה של ישראלים - כ-550 אלף, נמצאים בשלב טרום מחלה.

מהי סוכרת ?

כדי להבין סוכרת, ראשית עליך להבין כיצד מעובד בדרך כלל גלוקוז בגוף.

איך פועל אינסולין

אינסולין הוא הורמון שמקורו בבלוטה הממוקמת מאחורי הבטן ומתחת (לבלב).

  • הלבלב מפריש אינסולין לזרם הדם.

  • האינסולין מסתובב ומאפשר לסוכר להיכנס לתאים

  • אינסולין מוריד את כמות הסוכר בזרם הדם

  • כאשר רמת הסוכר בדם יורדת, כך גם הפרשת האינסולין מהלבלב יורדת.

תפקיד הגלוקוז

גלוקוז - סוכר - מהווה מקור אנרגיה לתאים המרכיבים שרירים ורקמות אחרות.

  • הגלוקוז מגיע משני מקורות עיקריים: מזון והכבד שלנו

  • סוכר נספג לזרם הדם, שם הוא נכנס לתאים בעזרת אינסולין.

  • הכבד אוגר ומייצר גלוקוז.

  • כאשר רמות הגלוקוז שלך נמוכות, כמו כאשר לא נכנס מזון זמן מה, הכבד מפרק את הגליקוגן המאוחסן לגלוקוז כדי לשמור על רמת הגלוקוז בטווח תקין.

סוכרת מתייחסת לקבוצת מחלות המשפיעות על האופן שבו הגוף משתמש בסוכר בדם (גלוקוז). גלוקוז הוא חיוני לבריאות, מכיוון שהוא מקור אנרגיה חשוב לתאים המרכיבים את השרירים והרקמות זה גם מקור הדלק העיקרי של המוח .הגורם הבסיסי לסוכרת משתנה לפי סוג. אבל לא משנה על איזה סוג של סוכרת מדובר, זה יכול להוביל לעודף סוכר בדם. יותר מדי סוכר בדם יכול להוביל לבעיות בריאותיות חמורות.

סוגי סוכרת

סוכרת מסוג- 1 נובעת מהיעדר מוחלט של אינסולין כתוצאה מהרס התאים בבלוטת הלבלב האחראים להפרשת האינסולין. זוהי אחת המחלות הכרוניות השכיחות ביותר של גיל הילדות: שני שלישים מהמקרים החדשים של סוכרת מסוג 1 מאובחנים עד גיל 19. עם זאת, התפרצות המחלה בגיל מבוגר יותר אינה נדירה: עד 25% מהמקרים החדשים של סוכרת מסוג 1 מאובחנים אצל אנשים מבוגרים.

סוכרת מסוג- 2 פורצת בשעה שהלבלב עדיין מייצר אינסולין, אך האינסולין אינו מצליח לעשות את עבודתו: להחדיר גלוקוז לתאי הגוף. היא יכולה להופיע בכל גיל, אך מופיעה לרוב אחרי גיל 40. היא נובעת בעיקר מנטייה גנטית, אך מושפעת מאוד גם מאורח החיים. בעשור האחרון יש עלייה מתמדת בהתפתחותה של סוכרת סוג 2 בקרב בני נוער - בעיקר בגלל מגפת ההשמנה. מסקר שנעשה בישראל בין 2013 ל־2015 עולה ש־15% מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל, ובקרב המבוגרים 36% סובלים מעודף משקל, ואילו 18% סובלים מהשמנת יתר.

סוכרת הריונית עקב ההיריון כשלעצמו והדרישות המטבוליות של העובר המתפתח, האם מסתגלת למצב בו עליה לספק את כל צורכי הגדילה של העובר. בתגובה לדרישות אלו, משתנה המטבוליזם האימהי, כך שבמצב של שובע, מופיעה תנגודת לאינסולין וירידה של 50%-70% ביעילות פעילותו, בעיקר בטרימסטר השלישי. ההתנגדות לאינסולין גורמת לכך שפחות גלוקוז נכנס לרקמות ועובר לעובר, וכן רמות האינסולין עולות כתגובה לעליה בתנגודת אליו כפועל יוצא, כמות האינסולין המופרשת מהלבלב אומנם עולה, אך הוא אינו מצליח לבצע את תפקידו כראוי והדבר גורם לעלייה ברמת הסוכר בדם האם. רוב הנשים בהריון מתמודדות בהצלחה עם הבעיה, אבל אצל 8-10% מהן גורם המצב החדש לשיבוש מאזן הפחמימות בגוף והופעת סוכרת הריונית.

תסמינים

חלק מהסימנים והתסמינים של סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2 הם:

צמא מוגבר

הטלת שתן תכופה

רעב קיצוני

ירידה בלתי מוסברת במשקל

עייפות

ראייה מטושטשת

פצעים בריפוי איטי

זיהומים תכופים, כגון חניכיים או דלקות עור וזיהומים בנרתיק

גורמי סיכון לסוכרת מסוג 1

למרות שהסיבה המדויקת לסוכרת מסוג 1 אינה ידועה, גורמים שעשויים לסמן סיכון מוגבר כוללים:

היסטוריה משפחתית. הסיכון שלך עולה אם להורה או לאח יש סוכרת מסוג 1.

גורמים סביבתיים. נסיבות כמו חשיפה למחלה נגיפית עשויות למלא תפקיד מסוים בסוכרת מסוג 1.

נוכחותם של תאי מערכת החיסון (נוגדנים עצמיים) מזיקים. לפעמים בני משפחה של אנשים עם סוכרת מסוג 1 נבדקים בנוכחות נוגדנים עצמיים לסוכרת. אם יש לך נוגדנים עצמיים אלה, יש לך סיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 1. אך לא כל מי שיש לו נוגדנים עצמיים אלו מפתח סוכרת.

גאוגרפיה. במדינות מסוימות, כמו פינלנד ושוודיה, יש שיעורי סוכרת מסוג 1 גבוהים יותר.

גורמי סיכון לסוכרת טרום סוכרת מסוג 2

החוקרים לא מבינים לחלוטין מדוע אנשים מסוימים מפתחים טרום סוכרת וסוכרת מסוג 2 ואחרים לא. ברור שגורמים מסוימים מגבירים את הסיכון, כולל:

משקל.ככל שיש לך רקמת שומן יותר כך התאים שלך הופכים עמידים יותר לאינסולין.

חוסר פעילות. ככל שאתה פחות פעיל, כך גדל הסיכון שלך לפתחתנגודת אינסולין. פעילות גופנית מסייעת לך לשלוט במשקלך משתמשת בגלוקוז כאנרגיה והופכת את התאים לרגישים יותר לאינסולין.

היסטוריה משפחתית. הסיכון שלך עולה אם להורה או לאח יש סוכרת מסוג 2.

גיל. הסיכון שלך עולה ככל שאתה מתבגר. זה יכול להיות בגלל שאתה נוטה להתאמן פחות, לאבד מסת שריר ולהעלות במשקל עם גילך. אך סוכרת מסוג 2 גוברת גם בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים יותר.

סוכרת הריון. אם פיתחת סוכרת הריונית בהיותך בהריון, הסיכון שלך לפתח סוכרת מסוג 2 וסוכרת עולה. אם ילדת תינוק שמשקלו עולה על (4 ק"ג), את נמצאת גם בסיכון לסוכרת מסוג 2.

תסמונת שחלות פוליציסטיות. אצל נשים, הסובלות מתסמונת שחלות פוליציסטיות - מצב שכיח המאופיין במחזור לא סדיר, עודף צמיחת שיער והשמנת יתר - מגדיל את הסיכון לסוכרת.

לחץ דם גבוה. לחץ דם מעל 140/90 מילימטר כספית (מ"מ כספית) קשור לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

רמות כולסטרול וטריגליצרידים לא תקינות. אם יש לך רמות נמוכות של ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL), או כולסטרול "טוב", הסיכון שלך לסוכרת מסוג 2 גבוהה יותר. טריגליצרידים הם סוג אחר של שומן המובל בדם. לאנשים עם רמות גבוהות של טריגליצרידים יש סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. הרופא שלך יכול להודיע ​​לך מה רמות הכולסטרול והטריגליצרידים שלך.

גורמי סיכון לסוכרת הריונית

נשים בהריון יכולות לפתח סוכרת הריונית. יש נשים שנמצאות בסיכון גדול יותר מאשר אחרות. גורמי סיכון לסוכרת הריונית כוללים:

גיל. נשים מעל גיל 25 נמצאות בסיכון מוגבר.

היסטוריה משפחתית או אישית. הסיכון שלך עולה אם יש לך בן משפחה קרוב, כמו הורה או אח, סובל מסוכרת מסוג 2. את נמצאת גם בסיכון גדול יותר אם הייתה סוכרת הריונית במהלך הריון קודם.

מִשׁקָל. עודף משקל לפני ההיריון מגביר את הסיכון.

סיבוכים ארוכי טווח של סוכרת

מחלת לב וכלי דם. סוכרת מעלה באופן דרמטי את הסיכון לבעיות לב וכלי דם שונות, כולל מחלת עורקים כלילית עם כאבים בחזה (אנגינה), התקף לב, שבץ מוחי והיצרות עורקים (טרשת עורקים). אם אתם סובלים מסוכרת, יש יותר סיכוי לחלות במחלות לב או שבץ מוחי.

נזק עצבי (נוירופתיה). עודף סוכר עלול לפגוע בדפנות כלי הדם הזעירים (נימים) המזינים את העצבים, במיוחד ברגליים. זה יכול לגרום לעקצוצים, קהות, צריבה או כאב שמתחיל בדרך כלל בקצות האצבעות או האצבעות ומתפשט בהדרגה מעלה.

נזק לכליות (נפרופתיה). הכליות מכילות מיליוני צבירי כלי דם זעירים (גלומרולי) המסננים פסולת מהדם . סוכרת עלולה לפגוע במערכת סינון עדינה זו. נזק חמור עלול להוביל לאי ספיקת כליות או למחלת כליה בשלב בלתי הפיך, אשר עשויה לדרוש דיאליזה או השתלת כליה.

נזק לעיניים (רטינופתיה). סוכרת עלולה לפגוע בכלי הדם של הרשתית (רטינופתיה סוכרתית), מה שעלול להוביל לעיוורון. סוכרת מגבירה גם את הסיכון למצבי ראייה חמורים אחרים, כמו קטרקט וגלאוקומה.

נזק לכף הרגל. נזק עצבי בכפות הרגליים או זרימת דם לקויה בכפות הרגליים מעלה את הסיכון לסיבוכים שונים בכף הרגל. ללא טיפול, חתכים ושלפוחיות עלולים לפתח זיהומים חמורים, שלעתים קרובות מחלימים בצורה גרועה. זיהומים אלה עשויים בסופו של דבר לדרוש קטיעה של כף הרגל, הרגל או הרגל.

מצבי עור. סוכרת עלולה להשאיר אתכם רגישים יותר לבעיות עור, כולל זיהומים בקטריאליים ופטריות.

לקות שמיעה. בעיות שמיעה שכיחות יותר בקרב אנשים עם סוכרת.

מחלת אלצהיימר. סוכרת מסוג 2 עשויה להגביר את הסיכון לדמנציה, כגון מחלת אלצהיימר. ככל שהשליטה ברמת הסוכר בדם ירודה יותר, נראה כי הסיכון גדול יותר. למרות שישנן תיאוריות כיצד הפרעות אלה יכולות להיות קשורות, טרם הוכח אף אחת מהן.

דכאון. תסמיני דיכאון שכיחים אצל אנשים עם סוכרת מסוג 1 וסוג 2. דיכאון יכול להשפיע על ניהול הסוכרת.

מניעה ללא תרופות

לא ניתן למנוע סוכרת מסוג 1. עם זאת, אותן אפשרויות אורח חיים בריא המסייעות לטיפול בטרום סוכרת, סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריון יכולות גם לעזור במניעתן:

אכלו אוכל בריא. בחר מזונות דלי שומן וקלוריות וגבוהים יותר בסיבים. התמקדו בפירות, ירקות ודגנים מלאים. שאפו למגוון למניעת שעמום וגיוון הארוחות.

יותר פעילות גופנית. כוון לפחות ל- 30 דקות של פעילות אירובית מתונה ברוב ימות השבוע, או לפחות 150 דקות של פעילות אירובית מתונה בשבוע.

לאבד קילוגרמים עודפים. אם אתה סובל מעודף משקל, ירידה של אפילו 7% ממשקל גופך - למשל, 6.3 ק"ג אם אתה שוקל 90 ק"ג - יכולה להפחית את הסיכון לסוכרת.

תרופות וטכנולוגיות מתקדמות

טיפולים חדשים לסוכרת מסוג 1

אינסולינים חדשים אינסולינים ארוכי טווח (זמן השפעה כ-24 שעות) שניתנים פעם ביום, כגון אינסולין Degludec. אינסולין זה נמצא בשלבי מחקר מתקדמים, יתרונו - ככל הנראה מפחית את היארעות של היפוגקלמיות ליליות (ירידה ברמות הסוכר מתחת ל-60). בנוסף, בשל זמן מחצית החיים הארוך שלו, ניתן ככל הנראה לקחת אותו בשעות גמישות, כלומר אין מחויבות ליטול אותו בשעה קבועה כל יום, אלא ניתן להזריקו בשעות שונות בכל יום. אינסולין זה כאמור נמצא בשלבי מחקר מתקדמים. קיימים אינסולינים ארוכי טווח נוספים בשלבי מחקר מתקדמים, אך טרם אושרו לשימוש.

טיפולים חדשים לסוכרת מסוג 2

תכשירים "משופרים" של אנאלוגים לGLP1 תרופות אלו גורמות לשחרור אינסולין מהלבלב ברמות סוכר גבוהות, כמו כן הן מפחיתות את רמות הגלוקגון בדם, שזהו הורמון אשר נוגד את פעילות האינסולין, וכן הן משפרות את השפעת האינסולין בשריר ובשומן (ובכך מסייעות להוריד את רמות הסוכר). במח תרופות אלו מדכאות תאבון. התרופות שמאושרות לשימוש כיום בארץ ובארה"ב – וקטוזה/ביאטה ניתנות בהזרקה פעם ופעמיים ביום (בהתאמה). באירופה אושר לשימוש תכשיר המבוסס על הביאטה אך ניתן בהזרקה פעם בשבוע בלבד (bydureon) תכשיר זה טרם אושר לשימוש בארץ או בארה"ב, אך נמצא שיש לו יעילות דומה באיזון הסוכרת וכן בירידה במשקל בדומה לביאטה. אם זאת, ערכי הסוכר שלאחר האוכל היו מעט גבוהים יותר (לעומת הטיפול בביאטה). קיימים היום תכשירים נוספים בפתוח אשר יוכלו להינתן פעם בשבועיים או פעם בחודש. משפחה זו של תרופות חשובה בטיפול בסוכרת הן בשל יעילותה והן בשל הסיכון נמוך להיפוגקלמיות, אך בעיקר בשל הפוטנציאל של תרופות אלו לגרום לירידה במשקל, בניגוד לטיפולים אחרים בסוכרת אשר ברובם גורמים לעליה במשקל או להעדר שנוי במשקל. כמו כן בבעלי חיים נמצא שתרופות אלו מגינות על תאי הבטא בלבלב מפני מוות ובכך עשויות להאט את קצב התקדמות המחלה.

מעכבי SGLT2 – תרופות אלו מונעות ספיגה של הסוכר ע"י הכליה חזרה לזרם הדם, הן גורמות להפרשת מוגברת של הסוכר בשתן, לירידה ברמות הסוכר בדם ובשומני הדם, ואף לירידה קלה במשקל. הDapagliflozin- אושר לשימוש באירופה אך טרם אושר לשימוש ע"י הFDA בארה"ב. חסרונן של תרופות אלו הוא סיכון מוגבר לזיהומים במערכת השתן והמין (פטרת) וכן חשש מסיכון לסרטן בשלפוחית השתן.

*ידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא. כל חומר רפואי המופיע באתר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול. השרותים והמידע באתר זה הנם כלליים ולא ניתן להתאימם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם והם כפופים לתנאי הפוליסות של חברות הביטוח , יתרה מכך על כל צורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא.


200 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page